🍃 *JUMAWA*
_“Seseorang itu kalau sudah merasa ‘baik dan bisa'_… _*tentu sulit diperbaiki"*_
Sungguh perkataan singkat yang amat menusuk dan amat dalam maknanya…
Awal mula seseorang tertimpa keburukan, apabila dia merasa dirinya sebagai ‘orang baik’
Ini mengingatkan kita tentang nasehat dari Ummul Mu`miniin ‘Aa`isyah radhiyallaahu ‘anha ketika beliau ditanya:
مَتَى يَكُوْنُ الرَّجُلُ مُسِيْأً
_Kapan seseorang itu dikatakan buruk?_
Beliau menjawab:
إِذَا ظَنَّ أَنَّهُ مُحْسِنٌ
_Ketika dia menyangka dirinya seorang yang baik._
(At-Taisiir bisyarh Al-Jaami’ as-Shoghiir 2/606)
Awal mula keterperosokan seseorang dalam keburukan, ketika dia menilai dirinya sebagai seorang yang baik. Maka dia pun akan mulai merendahkan orang lain.
Maka dia pun merasa serba-berkecukupan, sehingga menghalangi dirinya untuk terus memperbaiki segala keburukannya, kesalahannya, kekeliruannya, serta kekurangan-kekurangannya dalam penunaian kebaikan.
_Wallahul muwaffiq ila aqwamith thariq._
والله المستعان وعليه التكلان . . . . .
*Jadd al Aufa'*
180218
┈┈•┈┈•⊰✿📚✿⊱•┈┈•┈┈
_“Seseorang itu kalau sudah merasa ‘baik dan bisa'_… _*tentu sulit diperbaiki"*_
Sungguh perkataan singkat yang amat menusuk dan amat dalam maknanya…
Awal mula seseorang tertimpa keburukan, apabila dia merasa dirinya sebagai ‘orang baik’
Ini mengingatkan kita tentang nasehat dari Ummul Mu`miniin ‘Aa`isyah radhiyallaahu ‘anha ketika beliau ditanya:
مَتَى يَكُوْنُ الرَّجُلُ مُسِيْأً
_Kapan seseorang itu dikatakan buruk?_
Beliau menjawab:
إِذَا ظَنَّ أَنَّهُ مُحْسِنٌ
_Ketika dia menyangka dirinya seorang yang baik._
(At-Taisiir bisyarh Al-Jaami’ as-Shoghiir 2/606)
Awal mula keterperosokan seseorang dalam keburukan, ketika dia menilai dirinya sebagai seorang yang baik. Maka dia pun akan mulai merendahkan orang lain.
Maka dia pun merasa serba-berkecukupan, sehingga menghalangi dirinya untuk terus memperbaiki segala keburukannya, kesalahannya, kekeliruannya, serta kekurangan-kekurangannya dalam penunaian kebaikan.
_Wallahul muwaffiq ila aqwamith thariq._
والله المستعان وعليه التكلان . . . . .
*Jadd al Aufa'*
180218
┈┈•┈┈•⊰✿📚✿⊱•┈┈•┈┈
No comments:
Post a Comment